Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

En typisk dag for et barn i Strib Børnehus

 

En typisk dag i Strib børnehus, afd Kastanieborgen:

 

Børnene bliver budt velkommen på Storkereden, hvor der er mulighed for at fordybe sig i eks. konstruktionslege eller kreative sysler.

Peter: ”Når jeg kommer i børnehave om morgenen vil jeg allerhelst lege med biler eller magneter. Men først vinker jeg til min far i vinkevinduet. Nogle gange giver jeg de voksne et kram

 

Formiddagsmad

Børnene samles for at spise et let måltid, og bliver præsenteret for resten af dagens indhold eller vi følger børnenes spor og folder emnet ud i en inspirerende samtale. Det gør vi for at give børnene en forståelse for og medejerskab af deres dag i børnehaven

Peter: ”I dag da Mikkeline fortalte om haletudser, vidste jeg ikke lige hvad det var. Men vi så en video på Ipad’en alle sammen, og nu ved jeg det. Jeg synes haletudser er seje.”

 

Om formiddagen

Med udgangspunkt i læreplanstemaerne planlægger vi aktiviteter for børnegruppen. Andre gange støtter vi op om børnenes frie leg. Uanset hvad vi laver har vi voksne børnenes trivsel, udvikling og læring for øje.

Peter: ” I dag har vi været på tur til stranden og finde søstjerner. I morgen skal jeg i salen, og jeg glæder mig mega meget. Jeg skal lave hule med Ole”

 

Til frokost

Til frokost får vi alle det samme måltid. Vi taler med børnene om maden, ingredienserne og de sanseindtryk maden giver. Vi opfordrer børnene til at være madmodige, og smage og opleve noget de ikke har prøvet før. Ofte opdager børnene, at de er mere madmodige end de troede. Vi dyrker de meningsfulde samtaler under måltidet

Peter: ” I går smagte jeg faktisk en bønne. Sådan en lang grøn en der ligner en slange, men smager ligesom ærter.”

 

 

Udenfor

Hver dag går vi udenfor efter frokost. På legepladsen er der højt til himlen og plads til store armbevægelser, ligesom der er mulighed for at fordybe sig i en rolig leg i en hyggelig krog. Legepladsen indbyder til motorisk udfoldelse og det varierede terræn giver anledning til at udfordre sig selv og styrker børnenes kropsforståelse. Alle børnehavebørn er ude på samme tid og kan finde venskaber på tværs af baserne.

Peter: ”Jeg glæder mig til vi skal udenfor, for mig og Per fra den anden stue skal hoppe i vandpytter ligesom i går”

 

Madpakker:

Omkring kl 14.00 tager vi vores madpakker frem og spiser den, så vi får fornyet energi til resten af dagen.

Peter: ” Når jeg har spist min madpakke skal jeg tilbage i skoven og lege med Ole. Jeg har ikke spist det hele, men hvis jeg bliver sulten kan jeg bare hente den igen. ”

 

 

 

 

 

 

 

Dokumenter

Typisk børnehavedag Bulderby 2_1.pdf

Shape Created with Sketch.